پذیرش دیابت و بهبود مدیریت این بیماری در نوجوانان

 10 آوریل 2015- مداخلاتی که به نوجوانان در پذیرش بیماری دیابت نوع 1 کمک می کند در بهبود مدیریت دیابت نقش مثبتی دارد، پذیرفتن دیابت به عنوان بخشی از زندگی، مرحله ی عادی سازی  محسوب می شود (Normalising) .

پرفسورBabler  از دانشکده ی پرستاری دانشگاه وسیکانسین و پرفسورStrickland از دانشکده ی پرستاری دانشگاه واشنگتن بروی درک تجربیات نوجوانان در زندگی با دیابت به تحقیق پرداختند.

 آنها از 11 نوجوان یازده تا پانزده ساله مصاحبه کرده و به تدوین یک مدل نظری  درباره ی مفهوم عادی سازی بیماری برای نوجوانان پرداختند. در مسئله ی پذیرفتن شرایط بیماری به عنوان بخشی از زندگی یا پس زمینه ای که در تمام زندگی آنها وجود دارد ، نوجوانان 6 مرحله  را تجربه می کنند:

·        تشخیص تغییر در زندگیشان

·        اقدام برای جلوگیری از بروز بحران

·        پی بردن  به مفهوم حمایت و تعامل با آن

·         پذیرفتن بار مسئولیت مراقبت ازخود

·        پذیرش شکل جدید وعادی  زندگی  خود همراه با بیماری دیابت

·        امید  به زندگی طبیعی آینده

محققان مشاهده کردند رسیدن به مرحله ی پنجم برای جوانان مشکل ساز است زیرا آنها با موانعی مانند عدم تمایل به مصرف دارو در برابر  دیگران مواجه هستند.

 نوجوانان هر چه مستقل می شوند توانایی مقابله با دیابت در آنها کمتر می شود، محققان مشاهده نمودند  دفعات اندازه گیری مقدار قندخون در فاصله ی اواخر  دوران کودکی و اوایل نوجوانی کاهش می یابد.

آنها نتیجه گیری نمودند که نوجوانان به دلیل رشد طبیعی  وظایفشان  با رسیدن به دوره ی نوجوانانی با دیابت دست و پنچه نرم می کنند اما تغییر اولویتها برای عادی سازی زندگی آنها با دیابت در این مرحله  ضروری است.

طراحی مداخلاتی در سطوح مختلف برای موفقیت نوجوانان مبتلا به دیابت در پذیرفتن شرایط  بیماری  و عادی شدن حضور دیابت در زندگی آنها به بهبود کنترل دیابت و نتایج مثبت حاصل از مدیریت  خوب بیماری کمک می کند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/apr/normalising-type-1-diabetes-in-adolescents-could-improve-management-94126446.html